tirsdag 23. november 2010

Pappsnitt

Vi har jobbet med pappsnitt. Det vil si at vi skjærer i en papp plate. Men først og fremst tegnet vi oss selv, og hverandre uten å se på tegningen, bare se å "modellen". Det var litt vanskelig men det ble noen morsomme bilder. Ut i fra dette skulle vi lage et trykk. Vi valgte oss et bilde som vi kopierte opp i den størrelsen vi ønsket.



















Denne tegningen laget jeg av meg selv og tegningen er laget med en tykk sprittysj.


Etter vi hadde tilpasset størrelsen på tegningen vår måtte vi overføre den til papp platen vi skulle skjære i. Det bruket vi blåpapir til - akkurat som før i tiden. Når vi hadde fått strekene over i pappen var det bare til å sette i gang å skjære, her kan du se noen bilder under skjære prosessen:



















































































Deretter tok vi og malte trykksvarte ned i det hvite i pappen, vi måtte være kjappe slik at det ikke skulle tørke inn før vi fikk trykket, og det var lurt å ha et godt lag med trykksvarte ned i.





















Det var viktig og tørke sølet bort fra der de ikke skulle være, vi fant ut at det var lurest og smøre et tynt tynt lag av trykk svarte over hele plata, viss ikke så ble det en grå tone noen plasser på restulatet.






















Etter vi hadde gjort det fant vi frem ark, som var fukta på forhånd. Vi brukte et dyptrykksark som heter hanemulk. Vi la det ned på pressa, la papp plata med trykksvarten oppå der, la duken over og rullet gjennom.


















Så kom trykket frem på arket. Jeg gjentok det fra jeg smurte på trykksvarten 2 ganger til, slik at jeg fikk 3 bilder. Her har du resultatet:




















Dette er det første bildet. Det jeg lærte her, er at når jeg skal tørke av trykksvarten må jeg smøre den ut over hele platen, slik at hele bakgrunnen blir grå.





















Dette er mitt andre forsøk, her kan vi se at jeg har brukt litt for mye trykksvarte til å smøre ut.



Dette ble det tredje forsøket, her kan man se at de svarte strekene er litt svakere. Konklusjonen min ble at det første bildet ble best, så det var det jeg laget ramme til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar